روشی برای جذب مخاطب
لپتاپ را روشن و مرورگر را باز میکنی، به وبسایت موردعلاقهات سر میزنی و مطلبی را میبینی که برایت جذاب است.
در میان متن میبینی به مطلب دیگری اشاره شده، در پنجرهٔ جدیدی آن را باز میکنی تا بعد از خواندن این نوشت، سراغش بروی.
در ادامه چند مطلب دیگر هم در پنجرههای جدید باز میشوند. در انتهای صفحه هم عنوانهای پیشنهادی چشمت را میگیرند و یکی دو تا از آنها را به صف پنجرههای مرورگر اضافه میکنی…
همین اتفاق در مورد صفحههای بعدی هم میافتد و ناگهان میبینی که پنجرههای به هم فشرده قطاری هستند در انتظار خوانده شدن.
انگار ماهیای باشی مشغول شنا در آبهای آزاد، ناگهان ببینی توری از محتواهای به هم بافتهشده اطرافت را گرفته و وقتی در دام آن افتادی گریز از آن آسان نیست.
یکی از روشهای درگیر کردن مخاطب، ایجاد یک قلاب یا دام است.
این روش کمک میکند محتوا جذابیت کافی برای نگه داشتن مخاطب را داشته باشد.
راجع به قلاب در تولید محتوا زیاد صحبت شده و راهکارهای مختلفی برای آن پیشنهاد شده است.
به کمک این تکنیکها میتوان محتوایی ایجاد کرد که مخاطب با نگاه کردن به آن بهطور ناخودآگاه شروع به خمیازه کشیدن نکند.
نگاه کلیتر میتواند ایجاد یک تور باشد بهجای استفاده از قلاب.
اتصال قطعات مختلف محتوای تولیدی با گرههایی محکم میتواند باعث اشتیاق بیشتر مخاطب و جذب او به مطالعهٔ محتوا باشد.
این نگاه میتواند هنگام ایجاد تقویم محتوا کمک کند.
وقتی در حال تعریف و چیدن قطعات محتوا هستیم، توجه به نکتههایی که میتواند رشتههای جداگانهٔ محتوا را به هم گره بزند و در انتها تصویر کاملی از یک موضوع برای مخاطب ایجاد کند، باعث میشود تا بهجای ماهیگیری با قلاب، از رشتههای درهمتنیده محتوا توری جذاب بافته شود که اشتیاق بیشتری برای ماندن در وبسایت شما در مخاطب ایجاد کند.
برای من اغلب چنین تجربهای وقتی رخ میدهد که برای خواندن یک مقاله سایت متمم را باز میکنم.
بعد از مدتی به خودم میآیم و میبینم مشغول پرسه زدن در توری از مطالب هستم، مقالههایی که بر اساس موضوع در میان متن پیشنهاد شدهاند یا در انتهای مطلب بهعنوان موارد مرتبط معرفی شدهاند.
این مقالات بهقدری جذاب هستند که نتوانم در برابر وسوسهٔ خواندن آنها مقاومت کنم و بیش از آنچه پیشبینی کرده بودم در سایت بمانم.