در یادداشت «علت مرگ در فضای دیجیتال» گفتیم که هدف، از مهمترین بخشهای تولید محتوا است و بدون آن نمیتوان راه به جایی برد؛ اما سؤال اینجاست که یک هدف باید چه ویژگیهایی داشته باشد تا بتوان آن را عملی کرد؟
برای هدف ویژگیهای گوناگونی برمیشمارند که میتوان به برخی از آنها اشاره کرد:
روشن و واضح باشد.
قابلاندازهگیری باشد.
قابلدسترس باشد.
واقعگرایانه باشد.
زمانبندی داشته باشد.
این ویژگیها مسیر حرکت ما را مشخص میکنند، اما یافتن پاسخ درست و دقیق برای آنها در آغاز مسیر کار دشواری است.
وقتی ما دربارۀ هدف صحبت میکنیم مهمترین نکته مکتوب کردن آنهاست.
وقتی ما اهداف خود را مکتوب میکنیم باید روشن باشد؛ قابلاندازهگیری باشد؛ قابلدسترسی و واقعگرایانه مینویسیم و دستآخر برای رسیدن به آن زمانی را مشخص میکنیم.
اما نکتۀ مهمتر مستند کردن آنهاست.
پیش از آغاز راه، نوشتن همۀ این موارد بهصورت کاملاً دقیق کار دشواری است.
اما وقتی آنها را مینویسیم و دست به اقدام میزنیم، پس از چندی بر اساس تجربیات خود از شکستها و موفقیتهایمان میتوانیم این نوشتههای اولیه را روشنتر، قابلاندازهگیریتر، واقعیتر و با زمانبندی دقیقتری بنویسیم.
بهتر است این نکته را در نظر داشته باشیم که در هر مرحله از کار ممکن است (اگر نگوییم قطعاً) این نوشتهها نیاز به تغییر و اصلاح داشته باشند.
بهبیاندیگر روند به این صورت خواهد بود که:
- مکتوب کردن اهداف. تا جای ممکن بهصورت روشن، قابلاندازهگیری، قابلدسترسی و واقعی، به همراه زمان دستیابی به هرکدام.
- شروع کار بر اساس اهداف تعیینشده
- بازخورد گرفتن از کارهایی که انجام دادهایم و تجربیات شکستها و پیروزیهای خود پس از مدتی معین.
- اصلاح اهداف تعیینشده در جهت روشنتر کردن، واقعیتر کردن و تعیین دقیقتر زمان رسیدن به آن بر پایه بازخوردها و تجربیات
- شروع دوباره بر اساس اهداف اصلاحشده.
- بازگشت به مرحله سوم
این روندی است که بهصورت مداوم باید در تولید محتوا انجام شود و هرگز نباید آن را فراموش کرد تا به هدف برسیم.