انتخاب لحن و سبک مناسب در تولید محتوا
برای نوشتن سبکها و لحنهای گوناگونی را میتوان برگزید.
سبکهایی چون: تشریحی، کاربردی، مقایسهای و …
و لحنهایی چون طنز، عاشقانه، اطلاعرسانی و …
مثلاً میتوانیم دو چیز را با لحن طنز باهم مقایسه کنیم.
در پایان این کار هم منظور خود را رساندهایم و هم اینکه به دلیل طنزآمیز بودن آن را ماندگارتر کردهایم.
اکنون این پرسش پیش میآید که از کجا باید دریافت که لحن و سبک موردنظرمان را بهدرستی انتخاب کردهایم؟
انتخاب لحن و سبک نوشتههای ما به چند نکته بستگی دارد:
- موضوع موردنظر ما چیست؟
- مخاطبان ما چه کسانی هستند؟
برای نمونه
لحن نامرتبط با موضوع:
نوشتن تبلیغی با لحن طنز برای سایتی که در زمینۀ مراسم تدفین فعالیت میکند.
عدم شناسایی مخاطب:
تبلیغ بر روی بیلبوردی در اتوبان با نوشتن تمامی جزییات بهصورت تشریحی.
در نمونههای بالا ما به هدف خود نخواهیم رسید.
درواقع ما می توانیم با شناسایی مخاطب و محتوایمان، سبک و لحن مناسب را انتخاب کنیم و بر اساس آنها محتوا تولید کنیم.
شاید در ابتدای شروع تولید محتوا برای رسانه خود یا دیگران، با این که ما به موضوع و مخاطب خود توجه کردهایم باز هم بتوان چند نوع سبک و لحن را انتخاب کرد.
در چنین شرایطی بهتر است از میان آنها با توجه به بازخوردهایی که از مخاطبان خود میگیریم لحن و سبک درست را بیابیم.
باید این نکته را افزود که لحن و سبک غیرقابل تغییر نیستند، چرا که گاهی ممکن است مبحث خاصی را در نظر داشته باشیم که برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن، آن را با لحنی متفاوت از لحن همیشگیمان بیان کنیم.
این مسئله بهویژه در مورد لحن، ممکن است بیشتر اتفاق بیفتد.
در پایان این سؤال پیش میآید که آیا پس از انتخاب لحن و سبک نوشتن، باز هم باید رد پایی از خود ما در محتواهایمان باشد یا خیر؟
عالی قشنگ بود
عالی