تازهها
- چرا درخت محتوا میوه نمیدهد؟ | اهمیت شناخت مخاطب
- تور محتوا | روشی برای جذب مخاطب
- محتوا چیست؟ یک راهنمای ساده و کاربردی برای ورود به دنیای محتوا
- علت مرگ در فضای دیجیتال | بیهدفی در تولید محتوا
- دوست محتوایی
- بازسازی محتوا | اهمیت بازنویسی و ویرایش محتوا
- محتوا هم شد کلمه؟ | پیچیدگی کسبوکار تولید محتوا
- روغنکاری با محتوا | چگونه محتوای ارزشمندی تولید کنیم؟
- پیرایش هدف | مهمترین بخش تولید محتوا
- ستوننویسی چیست؟
- چه محتوایی تولید کنیم؟ | ۲۱ مدل محتوا که تشنۀ آنها هستیم
- اصلی تغییرناپذیر در تولید محتوا | اهمیت محتوای متنی در تولید محتوا
- چرا جستار فرم موفقی برای تولید محتوا است؟
- درسهایی از ستارگان برای تولید محتوا
- بهترین رنگ تولید محتوا | محتوای سبز، زرد یا بنفش؟
- راز تولید محتوای همیشهسبز
- چگونه بنویسیم؟ | انتخاب لحن و سبک مناسب در تولید محتوا
- اجازه ندهید متنتان مثل قطار شهربازی باشد | اهمیت سادهنویسی
- بودن و نبودن، مسئله این است | محتوا و رابطه
- چگونه توجه مخاطب را به محتوای خود جلب کنیم؟

چه محتوایی تولید کنیم؟ | ۲۱ مدل محتوا که تشنۀ آنها هستیم
از روزی که تولید محتوا را با شاهین کلانتری شروع کردم با این مشکل دست و پنجه نرم میکردم که «دربارۀ چی بنویسم؟”
یکی از سختترین گامهای اولیه برای تولید محتوا همین است. نمیدانیم از چه بنویسیم. گاهی آنقدر تعداد موضوعهای مورد علاقهمان زیاد است که نمیتوانیم انتخاب کنیم، گاهی هم موضوع کم میآوریم.
به دنبال یافتن پاسخی برای این مسئله به مطلب «۲۱ مدل محتوا که تشنهی آنها هستیم»، نوشتهی اسکات آتمن در سایت موسسهی بازاریابی محتوا برخوردم. در این مطلب با ۲۱ مدل محتوا آشنا میشویم که برای همۀ مردم در سراسر جهان _فارغ از جغرافیا، فرهنگ، نژاد و زبان_ جذاب است؛ از آن دست محتواهایی که «نه گفتن» به آنها یا چشم برداشتن از آنها و رها کردنشان آسان نیست.
پس از مطالعۀ این ۲۱ مدل محتوا به درکی بهتر از محتوایی که خودمان و مخاطبانمان به آن علاقه داریم میرسیم، راحتتر برای اینکه «درباره چه موضوعی محتوا تولید کنیم؟» تصمیم گرفته و محتوای موثرتر و جذابتری تولید میکنیم.
۲۱ مدل محتوا که تشنهی آنها هستیم
یک موضوع اساسی که بهعنوان تولیدکنندهی محتوا حتماً باید به آن توجه داشته باشیم این است که اگر محتوای ما با سلیقهی مخاطب ما مطابقت نداشته باشد، نباید انتظار داشته باشیم که او مطالب ما را دنبال کند و بخواند. ایجاد ارزش برای مخاطب کلید اصلی تولید محتوا است.
سوال اصلی این است:
مردم در سراسر جهان چه محتوایی را میطلبند؟
۱- محتوایی که به ما یادآوری میکند زندگی کوتاه است.
۲- محتوایی که به ما یادآوری میکند رویاها میتوانند به واقعیت تبدیل شوند.
۳- محتوایی که به ما ایمانی برای باور داشتن به چیزهای بزرگتر میدهد.
۴- محتوایی که به ما یادآوری میکند که مهم هستیم.
۵- محتوایی که به ما یادآوری می کند مسائل «اساسی» را فراموش کردهایم یا بیش از اندازه به آنها پرداختهایم.
۶- محتوایی که چرخش غیرمنتظرهای دارد.
۷- محتوایی که داستانی را تعریف میکند.
۸- محتوایی که ما را با خودش به سفر میبرد.
۹- محتوایی که الهامبخش ما میشود تا دست به عمل بزنیم.
۱۰- محتوایی که لبخند به لب ما میآورد.
۱۱- محتوایی که باعث میشود اشک بریزیم. ( اشک شادی یا غم)
۱۲- محتوایی که رازها را برملا میکند.
۱۳- محتوایی که ما را شگفتزده میکند.
۱۴- محتوایی که تشویقمان میکند هیچوقت تسلیم نشویم.
۱۵- محتوایی که به ما یاوآوری میکند خاص هستیم و تشویقمان میکند با این عقیده و به همین شکل زندگی کنیم.
۱۶- محتوایی که به ما یادآوری میکند (در زندگی) چیزهای بیشتری وجود دارد.
۱۷- محتوایی که فرضهای (عقاید) ما را تایید میکند.
۱۸- محتوایی که فرضهای (عقاید) ما را به چالش میکشد.
۱۹- محتوایی که به ما در حین سرگرم کردنمان، آموزش میدهد.
۲۰- محتوایی که در آن داوود، گولیاث را شکست میدهد. (داستان حضرت داوود و جالوت، که در آن داوود که انسان کوچکی بود، جالوت را که عظیمالجثه بود شکست داد. استعاره از مقاومت در برابر سختیها و شکست دادن آنها.)
۲۱- محتوایی که به ما دید تازهای میدهد، حتی راجع به مسائل روزمره.
جمعبندی
میتوانیم از این سرنخهای محتوایی بهره ببریم و با استفاده از آنها محتواهای ارزشمندی را برای مخاطبان خود خلق کنیم.
باید در نظر داشته باشیم که:
- اینها محتواهایی هستند که ما هرگز از آنها خسته نمیشویم.
- اینها محتواهایی هستند که ما همیشه برای آنها وقت داریم.
- اینها محتواهایی هستند که ما فراموش نمیکنیم.
- اینها محتواهایی هستند که میخواهیم با دیگران به اشتراک بگذاریم.
اگر هدف ما تاثیرگذاری، الهام بخشیدن و تشویق به اقدام در گروه منحصربهفردی از مردم (بخوانید مخاطب) است، اینها محتواهایی هستند که باید تولید کنیم.
نیازی نیست در هر محتوایی که تولید میکنید، هرکدام از این انواع محتوا را بهکار ببرید. گاهی اوقات یک نوع کافی است. برای فرمهای طولانیتر محتوا (مثل بلاگپستهای بلند)، میتوان از چندین نوع محتوا استفاده و از یکی به دیگری شیفت کرد.
پیشنهاد: فهرست بالا را پرینت گرفته و آن را در معرض دید خود قرار دهید. و برای توسعۀ محتوای موثر و جذاب و به عنوان بخشی از استراتژی محتوایی خود از آن کمک بگیرید.
به طور مرتب یک یا چند مورد را از این لیست را انتخاب کنید و یکی از سوالات زیر را از خود بپرسید:
آیا محتوایی که می نویسم با این معیارها مطابقت دارد؟
چه کاری می توانم انجام دهم تا محتوایی که تولید میکنم در این گروه قرار گیرد؟
آیا نوع دیگری از محتوا را میشناسید که بتواند در این لیست قرار بگیرد؟ میتوانید در کامنتها آن را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع:
ترجمه و گردآوری: پوریا جامعی
وبلاگها
- مدرسه نویسندگی
- شاهین کلانتری
- سعید قائدی
- زهرا شجاعی
- فاطمه قربانعلیبیک
- مسعود انیس
- زهرا احمدی
- سارا حقطلب
- مریم جوینده
- نسترن کاشانی
- پگاه جهانگیرنژاد
- بهناز عبدی
- سارا کلهر
- شیرین کلانتر
- امید مدملیل
- سارا جعفریان
- نازنین ایمانی
- حدیث فرحی
- سانی بگی
- حمیده فتاحی
- شهناز نادری
- فاطمه ظهیری
- پوریا جامعی
- فاطمه موسوی
- سپیده عابدی
دیدگاهتان را بنویسید