مخاطبان روزنامهها، مجلات و وبسایتها، روزانه در انتظار خواندن مطالب جدید ستون موردعلاقهشان هستند. ستوننویس های مشهوری چون هِدا هاپر و اِد سالیوان شهرتی جهانی دارند.
ستوننویسی، موضوعاتی مانند سخن سردبیر، نقد هنری، ورزش، سیاست، اقتصاد، هنر، مد، شایعات، طنز، مرور کتاب و … را در برمیگیرد.
ستون، تفسیر، گزارش یا نظر شخصی نویسنده درباره موضوعی در قالب مقالهای کوتاه است که هفتگی یا روزانه منتشر میشود و همیشه موضوع خاصی را دنبال میکند.
وجه تمایز ستوننویسی با اشکال دیگر روزنامهنگاری این است که نویسندۀ ستون ثابت است.
ستوننویسها به ظرایف زبانی و آداب رسانه مسلط و در حوزۀ خاص خود صاحبنظرند.
آنها مشاهدهگر و تحلیلگر خوبی هستند. نویسنده شخصیتی از خود ارائه میدهد که مخاطب را جذب کرده و ارتباط سازندهای با او برقرار میکند.
ستوننویسها میتوانند با نظرات منطقی، طنزآمیز یا احساسی خود درباره موضوعات روز، بر عقاید عمومی تأثیر بگذارند.
ستونها مخاطب عام دارند و مطالب ستون، ساده و بدون پیچیدگی بیان میشوند.
اصولاً ستوننوشته بازتاب سلایق و دیدگاه شخصی نویسنده است چه دربارۀ سیاست خارجی و بازار بورس چه دربارۀ مد روز.
نظرات نویسندۀ ستون باید متقاعدکننده و قابلفهم، بیانگر بینش عمیق و درعینحال سرگرمکننده باشند.
سبک نوشتاری قدرتمند و اطلاعات وسیع از مشخصههای ستوننویس هستند.
استفاده از واژۀ ستوننویس به دهه 1920 برمیگردد، اما ستوننوشتهها از اواخر قرن نوزدهم وجود داشتهاند.
ستوننویسها در هالیوود دستمایۀ چندین اثر هستند، مانند عروس فراری (1999) (ریچارد گر در نقش یک ستوننویس خبری)، سریال جنسیت و شهر(1998-2004) سارا جسیکا پارکر در نقش ستوننویس سبک زندگی)
جایزه پولیتزر در بخش تفسیر و گزارش روزنامهنگاری به ستوننویسهای تفسیری هم تعلق گرفته است.
دِیو باری یکی از برندگان جایزۀ پولیتزر، ستوننویس میامی هرالد دربارۀ موضوعات مختلفی از اقتصاد بینالملل تا سرویس بهداشتیهای خراب نوشته. او ستوننویسیهایش را در چند کتاب گردآوری کرده است.
امروزه، فضای اینترنت دسترسی ستوننویسها را به مخاطبانی از سراسر جهان ممکن کرده است.
ارتباط بیواسطۀ ستوننویسها و مخاطبانشان در فضای دیجیتال موجب تعامل و پویایی بیشتری شده است.
ستوننویسی یکی از بخشهای پرمخاطب وبلاگهاست.
ستونهای دنبالهدار در وبلاگها از فرمت رسانهای یکسانی استفاده میکنند مانند متن، صدا، ویدئو یا وبینار.