زیبا مغربی

راستش چند روز پیش که اتفاقی دوباره گذرم به کتاب شازده کوچولو افتاد فهمیدم که همهٔ دغدغۀ اهالی تولید محتوا، اهلی کردن مخاطب است.

ما دلمان می‌خواهد مخاطب ما مثل صد هزار عابر دنیای مجازی نباشد، محتوای ما او را اهلی کرده باشد و از دیدنشان ذوق کند تا بلکه گره‌ای از کار فروبستۀ ما و او باز شود.

سه نکتۀ طلایی آنتوان دوسنت اگزوپری:

۱. بر سر موضوعی مشخص با مخاطب توافق کرده یا پیوند بسته‌اید

-شازده کوچولو گفت:

نه. من پی دوست می‌گردم. اهلی کردن یعنی چه؟

روباه گفت:

این چیزی است که امروزه دارد فراموش می‌شود؛ یعنی «پیوند بستن»…

ولی تو موهایی طلایی‌رنگ داری. پس وقتی اهلیم کنی معجزه می‌شود! گندم که طلایی است یاد تو را برایم زنده می‌کند و من زمزمهٔ باد را در گندم‌زارها دوست خواهم داشت.

 

۲. باید خیلی حوصله داشته باشید

شازده کوچولو گفت:

ـ چه کار باید بکنم؟

روباه جواب داد:

 

۳. باید آداب‌دان باشید

شازده کوچولو گفت:

آداب چیست؟

روباه گفت: «این هم از چیزهای فراموش شده است. آداب باعث می‌شود که روزی متفاوت با روزهای دیگر و ساعتی متفاوت با ساعت‌های دیگر باشد. مثلاً شکارچی‌ها آدابی دارند: روزهای پنج‌شنبه با دختران ده می‌رقصند. پس پنج‌شنبه برای من روز شورانگیزی است. من در این روز تا نزدیک باغ‌های انگور به گردش می‌روم. اگر شکارچی‌ها بی‌وقت می‌رقصیدند روزها همه شبیه به هم می‌شد و من دیگر تعطیل نداشتم.»

 

شازده کوچولو یک دوست می‌خواست و روباه هم از یکنواختی روزگار کسل بود. آن‌ها به تفاهمی ساده رسیدند. شازده کوچولو او را اهلی می‌کرد و دوستی می‌یافت و روباه از دیدن رنگ گندم‌زارها زندگی‌اش روشن می‌شد و از یکنواختی در می‌آمد. او باید حوصله می‌کرد تا روباه به او عادت کند و به این تلاش آدابی می‌داد تا ارتباط شکل بگیرد. تولید محتوا به پیوند بستن، حوصله و آداب احتیاج دارد، چیزهایی که این روزها فراموش شده‌اند!

اهلی کردن مخاطب، شرط مهمی برای موفقیت در تولید محتوا است.

(نقل‌قول‌ها از کتاب شازده کوچولو با ترجمهٔ ابوالحسن نجفی هستند)

 

کانال محتواتیم در تلگرام صفحۀ محتواتیم در اینستاگرام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *