گفتگو با مخاطب

عادله قدسی زاده

اگر در حال خواندن این کلمات هستید، احتمالاً سال‌هایی را در مدرسه به کسب علم و دانش مشغول بوده‌اید و با کتاب‌های درسی آشنایی دارید.

کتاب‌های درسی -زمانی که من محصل بودم- برای بیشتر دانش آموزان جذابیت زیادی نداشت. امیدوارم این روزها کتاب‌ها تغییر کرده باشند. در آن زمان، کتاب‌ها مطالبی را برای مخاطبی مجهول بیان می‌کردند. بیشتر اوقات بعد از ارائه تمام دانش و اطلاعاتی که مؤلفین کتاب در نظر گرفته بودند، درس به پایان می‌رسید.

در کتاب‌های درسی آن زمان، فضایی برای دانش‌آموز در نظر گرفته نشده بود.

شاید از خودتان بپرسید این‌ها چه ربط به محتوا دارد؟

برایتان توضیح می‌دهم.

فضای وب امروزه فرصت خوبی برای گفتگو و تعامل ایجاد کرده، نمونه‌اش هم انواع شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای پیام‌رسان هستند.

اگر در تولید محتوا قصد داشته باشید شبیه کتاب‌های درسی عمل کنید، متأسفانه باید به شما بگویم که لازم است انتظارتان را از اثربخشی محتوا در حد همان کتاب‌ها نگه دارید.

اما خوشبختانه راه دیگری هم هست. این‌که هنگام تولید محتوا، با مخاطب تعامل داشته باشید.

اگر هدف شما از نوشتن مقاله‌ای، پیشنهاد راه‌هایی برای حل مشکل مخاطب است، می‌توانید در ابتدا مشکل را از زبان مخاطب مطرح کنید و سپس به ارائه راه‌حل بپردازید.

اگر قصد دارید که خدمات خود را معرفی کنید، بهتر است بگویید که آشنایی با خدمات شما چه فایده‌ای برای مخاطب دارد.

متن را جوری تنظیم کنید که مخاطب با خواندن آن، احساس کند در حال گفتگو با شماست.

از مخاطب سؤال بپرسید و درخواست کنید که به سؤال شما پاسخ دهد.

با کمی وقت گذاشتن، می‌توانید راه‌های دیگری برای تعامل با مخاطب پیدا کنید.

مهم این است که لحن محتوا را از سخنرانی برای هزاران نفر که هیچ‌کدام را نمی‌شناسید، تغییر دهید به گفتگویی که با فردی آشنا انجام می‌شود.

امروزه برای مخاطبان خواندن متنی که حس ایجاد ارتباط را بیدار کند، جذابیت بیشتری دارد. توجه به این نکته می‌تواند باعث شود که مخاطبان پایدار بیشتری داشته باشید.

 

کانال محتواتیم در تلگرام صفحۀ محتواتیم در اینستاگرام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربیننده‌ها