حضور همه علاقه‌مندان در این کلاسِ متنی رایگان است:

 

کلاس محتوا

کلاس محتوا

زنگ اول: 

 

«من عادت کرده بودم که مرتب نوشته‌هایم را دور بریزم و بگویم “نه خوب نیست” این فکر را نمی‌کردم که اصلاً هیچ الزامی نیست کار بزرگی انجام دهم.»

-ویلیام سارویان

 

برای اینکه قادر باشید تولید محتوا کنید باید یاد بگیرید آنچه خلق می‌کنید را به اشتراک بگذارید:

درگیر کامل نبودن آن نمانید.

بستری آماده کنید. (وب‌سایت، وبلاگ، کانال تلگرام یا صفحۀ اینستاگرام)

محتوایی تولید کنید.

به اشتراک بگذارید.

زمان برای کامل کردن زیاد است؛ اما برای شروع همیشه فرصت ندارید.

 

تمرین:

به یکی از موضوعاتی که کاملاً بر آن تسلط دارید فکر کنید.

متن کوتاهی دربارۀ یکی از مهم‌ترین جنبه‌های آن موضوع بنویسید.

چند بار آن را بخوانید، ویرایش کنید و بعد به اشتراک بگذارید.

 

کلاس محتوا

زنگ دوم

 

چگونه یک محتوای کوتاه و ارزشمند خلق کنیم؟

محتوایی ارزشمند است که شفاف و قابل‌فهم باشد، کوتاه و بدون واژه‌های اضافی باشد، هدف مشخصی را دنبال کند و تازه باشد.

برای تولید چنین محتوایی باید روی موضوعی کارکنید که برای خودتان به حد کافی روشن و شفاف است و کاملاً به آن ایمان‌دارید.

از کلی‌گویی فاصله بگیرید و فقط هستۀ اصلی موضوع را عنوان کنید.

تمرین:

ابتدا موضوع کلی را یادداشت کنید.

کلیدواژه‌های مرتبط با این موضوع را بنویسید.

هدف از خلق این محتوا را یادداشت کنید.

راجع به این محتوا هرچند سطر که می‌خواهید بنویسید. این‌قدر به نوشتن ادامه دهید تا موضوع کاملاً برایتان شفاف شود.

حالا همۀ نوشته‌هایتان را کنار بگذارید و با چند کلیدواژۀ اصلی موضوع را توضیح دهید.

 

کلاس محتوا

زنگ سوم

 

یک کلکسیونر باشید.

انواع محتوای موجود را ببینید. (فایل‌های متنی، صوتی، ویدئویی)

خودتان را به یک نوع خاص از محتوا محدود نکنید. نه در مواجهه با محتوای دیگران نه برای محتوایی که خودتان خلق می‌کنید.

سعی کنید خلق کردن انواع محتوا را امتحان کنید.

هنر خودتان را با تولید انواع مختلفی از محتوا محک بزنید.

 

تمرین:

یک موضوع خاص را در نظر بگیرید.

در مورد این موضوع یک متن کوتاه بنویسید.

حالا صدای خودتان را ضبط کنید و همین موضوع را به شکل یک فایل صوتی بیان کنید.

در مرحلۀ بعد از خودتان فیلم بگیرید و با شیوه‌ای کاملاً متفاوت همان موضوع را مقابل دوربین عنوان کنید.

هر سه مورد فوق را به اشتراک بگذارید و بازخوردهای مخاطبان را بررسی کنید.

 

کلاس محتوا

زنگ چهارم

 

ویلستون میزنر گفته است:

«اگر مطالبتان را از یک نویسنده بدزدید، سرقت ادبی انجام داده‌اید؛ اما اگر از عدۀ بیشتری بدزدید، کارتان تحقیق نام دارد.»

پس تحقیق کنید.

همان‌طور که در زنگ قبل گفتیم، خودتان را به نوع خاصی از محتوا محدود نکنید.

حالا می‌گوییم خودتان را به فرد خاصی هم محدود نکنید.

هرکسی که محتوای ارزشمند تولید می‌کند را نشانه روید.

محتوای خوبش را بردارید. آن را خوب بررسی کنید و ببینید چه چیزی می‌توانید به آن اضافه کنید؟

یادتان باشد سرقت ادبی انجام ندهید، تحقیق کنید؛

یعنی از افراد بیشتری برای تولید محتوا وام بگیرید.

 

تمرین:

نام چند وب‌سایت معتبر، چند تولیدکنندۀ محتوای برتر و چند کسب‌وکار موفق درزمینۀ محتوا را پیدا کنید.

ساعاتی از روز و هفته را به بررسی محتوای تولیدشده توسط ایشان اختصاص بدهید.

 

 

کلاس محتوا

زنگ پنجم

 

نمی‌دانید راجع به چه موضوعی محتوا تولید کنید؟

قبل از هر چیز تمرین زنگ چهارم را انجام دهید.

این تمرین به شما سرنخ‌های خوبی می‌دهد.

در قدم بعدی تمرکز را از روی مخاطب بردارید و بر روی استعداد و مهارت‌های خود دقیق شوید.

اگر مدام به بازار و مخاطب فکر کنید، احتمالاً تولید هیچ محتوایی شما را راضی نخواهد کرد.

محتوایی که با تمرکز بر دیگران ساخته می‌شود مانند یک اثر کلاسیک است که به قول مارک تواین «همه دوست دارند آن را خوانده باشند اما هیچ‌کسی دوست ندارد آن را بخواند.»

 

تمرین:

وقتی تمرین زنگ چهارم را انجام می‌دهید سعی کنید انواع موضوعات مطرح‌شده در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های مختلف اجتماعی را در دفترچه‌ای یادداشت کنید.

ازاین‌بین موضوعاتی را که ارتباط حسی و منطقی بیشتری ایجاد می‌کنند را جدا کنید.

مدتی روی آن‌ها کارکنید و به‌مرورزمان موضوعات اصلی را پیدا کنید.

 

 

کلاس محتوا

زنگ ششم

 

می‌خواهیم جمله‌ای از گوته را به نفع تولید محتوا تحریف کنیم:

«اشتباهات آدمی، از او انسانی دوست‌داشتنی می‌سازد.»

ما می‌گوییم:

«تولید محتوای اشتباه و پر از ایراد، از شما خالق چیره‌دست محتوا می‌سازد.»

در کلاس‌های قبلی یاد گرفتیم که چطور با انواع مختلفی از محتوا درگیر شویم و مهارت خود را در رابطه با هرکدام بیازماییم.

حالا باید دست به تولید انواع محتوا بزنیم و هرکدام را هراندازه هم اشتباه تا جایی پیش ببریم.

تنها با سعی و خطا می‌توانیم به تولیدکنندۀ محتوایی چیره‌دست تبدیل شویم.

 

تمرین:

یک محتوای خاص که توسط دیگری تولیدشده را در نظر بگیرید.

سعی کنید آن را تغییر دهید و محتوایی جدید تولید کنید.

بعد از سه روز دوباره به سراغ همین محتوا بروید و سعی کنید آن را قدری اصلاح کنید.

این کار را چندین و چند بار و برای انواع مختلف محتوا امتحان کنید.

 

 

کلاس محتوا

زنگ هفتم

 

این جلسه می‌خواهیم پازل درست کنیم.

پازلی که تنها سه‌تکه دارد ولی می‌تواند سرنوشت نهایی محتوایی که تولید می‌کنید را مشخص کنید.

سه قطعۀ پازل این کلاس:

علایق شما
مهارت‌های شما
نیاز بازار
بگردید و هر تکه از فکر و اندیشه‌ای که مرتبط با این موضوعات دارید را در محل مربوط به خود قرار بدهید.

تنها محتوایی به نتیجه می‌رسد که هر سۀ این موضوعات در آن وجود داشته باشد. محتوایی که بر علاقه و مهارت‌های شما سوار است و نیاز بازار را هم نادیده نمی‌گیرد.

 

تمرین:

فهرستی از علایق خود تهیه کنید.

فهرستی از مهارت‌های خود تهیه کنید.

فهرستی از نیازهای بازار امروز تهیه کنید.

وجه مشترک این سه را بیابید و فهرست تازه‌ای با آن بسازید.

 

 

کلاس محتوا

زنگ هشتم

 

در زنگ هفتم یاد گرفتیم که چطور پازل محتوایی خود را بسازیم.

حالا می‌خواهیم از نتایج آن استفاده کنیم.

برای اینکه نتایج بهتری بگیریم باید محتوای ساخته‌شده را منتشر کنیم.

همان‌طور که برنه بروان می‌گوید: «برای شکل‌گیری یک ارتباط واقعی، باید کاری کنیم دیده شویم. واقعاً دیده شویم.»

تا وقتی محتوا در معرض دید دیگران قرار نگیرد نمی‌توانیم به کیفیت یا میزان اثربخشی آن واقف شویم.

شاید آنچه ما از نیاز بازار و مهارت‌های خود برداشت کرده بودیم، با اشتراک‌گذاری محتوا شکلی تازه و متفاوت به خودش بگیرد.

 

تمرین:

وقتی محتوایی را با توجه به تمرین زنگ هفتم تولید کردید، آن را طوری به اشتراک بگذارید که امکان بازخورد گرفتن داشته باشید.

این کار را برای تعداد محدودی از محتوا انجام ندهید بلکه تعداد قابل‌توجهی محتوا تولید کنید و به اشتراک بگذارید.

از بازخوردهای دیگران کار خودتان را قضاوت کنید و راجع به سه پازل بیان‌شده، در صورت لزوم تجدیدنظر کنید.

 

 

کلاس محتوا

زنگ نهم

 

«هرروز پیغامی را ارسال کنید. هرروز خود و کارتان را به اشتراک بگذارید تا با افراد خارق‌العاده آشنا شوید.»

بابی سولومون

تولید محتوا بهانه‌ای برای برقراری ارتباط است.

این ارتباط ممکن است برای رشد و توسعۀ یک کسب‌وکار باشد یا اهداف شخصی در آن دخیل باشد.

دلیل ارتباط سازی هر چه هست، محتوا به آن سرعت می‌بخشد.

هر چه تولید محتوا ازنظر کمی بیشتر باشد، امکان برقراری ارتباط اثربخش هم بیشتر خواهد شد.

 

تمرین:

در رابطه با یک موضوع مهم که ذهنیتی شفاف نسبت به آن دارید تمرکز کنید.

هرروز محتوایی کوچک برای این موضوع تهیه کنید.

تولید یک محتوای تازه و ارزشمند در یک روز، حداقل کاری است که انجام می‌دهید.

هراندازه این تعداد بیشتر باشد، رشد و توسعۀ کسب‌وکار و ارتباطات شما بیشتر و بیشتر خواهد شد.

 

 

کلاس محتوا

زنگ دهم

 

جای خوش‌بینی و امیدهای واهی را با «فهرست‌ها» عوض کنید.

به‌عنوان تولیدکنندۀ محتوا به فهرست‌ها شدیداً نیاز دارید:

فهرست موضوعاتی برای تولید محتوا

فهرست مخاطبان

فهرست کلمات کلیدی

فهرست وب‌سایت‌های معتبر

فهرست محتوای ارزشمندی که توسط دیگران تهیه‌شده و مرتبط با کار شماست

فهرست افراد سرشناسی که در حوزۀ کاری‌تان هستند

فهرست کتاب‌های مرتبط با کارتان

فهرست نقل‌قول‌های مهم یا کلیدواژه‌های راهگشا

فهرست نظرات کاربران

فهرست برنامه‌های زمان‌بندی‌شده برای روزهای آینده

 

تمرین:

تمرین این زنگ تهیۀ فهرست‌های نام‌برده شده در بالا به‌مرورزمان است.

این فهرست باید انعطاف‌پذیر بوده و همیشه جا برای حذف و اضافه داشته باشد.

 

 

ادامه دارد…