از روزی که تولید محتوا را با شاهین کلانتری شروع کردم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کردم که «دربارۀ چی بنویسم؟”

یکی از سخت‌ترین گام‌های اولیه برای تولید محتوا همین است. نمی‌دانیم از چه بنویسیم. گاهی آن‌قدر تعداد موضوع‌های مورد علاقه‌مان زیاد است که نمی‌توانیم انتخاب کنیم، گاهی هم موضوع کم می‌آوریم.

به دنبال یافتن پاسخی برای این مسئله به مطلب «21 مدل محتوا که تشنه‌ی‌ آن‌ها هستیم»، نوشته‌ی اسکات آتمن در سایت موسسه‌ی بازاریابی محتوا برخوردم. در این مطلب با 21 مدل محتوا آشنا می‌شویم که برای همۀ مردم در سراسر جهان _فارغ از جغرافیا، فرهنگ، نژاد و زبان_ جذاب است؛ از آن دست محتواهایی که «نه گفتن» به آن‌ها یا چشم برداشتن از آن‌ها و رها کردنشان آسان نیست.

پس از مطالعۀ این 21 مدل محتوا به درکی بهتر از محتوایی که خودمان و مخاطبان‌مان به آن علاقه داریم می‌رسیم، راحت‌تر برای این‌که «درباره چه موضوعی محتوا تولید کنیم؟» تصمیم گرفته و محتوای موثرتر و جذاب‌تری تولید می‌کنیم.

 

21 مدل محتوا که تشنه‌ی آن‌ها هستیم

یک موضوع اساسی که به‌عنوان تولیدکننده‌ی محتوا حتماً باید به آن توجه داشته باشیم این است که اگر محتوای ما با سلیقه‌ی مخاطب ما مطابقت نداشته باشد، نباید انتظار داشته باشیم که او مطالب ما را دنبال کند و بخواند. ایجاد ارزش برای مخاطب کلید اصلی تولید محتوا است.

 

سوال اصلی این است:

مردم در سراسر جهان چه محتوایی را می‌طلبند؟

 

1- محتوایی که به ما یادآوری می‌کند زندگی کوتاه است.

2- محتوایی که به ما یادآوری می‌کند رویاها می‌توانند به واقعیت تبدیل شوند.

3- محتوایی که به ما ایمانی برای باور داشتن به چیزهای بزرگتر می‌دهد.

4- محتوایی که به ما یادآوری می‌کند که مهم هستیم.

5- محتوایی که به ما یادآوری می کند مسائل «اساسی» را فراموش کرده‌ایم یا بیش از اندازه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

6- محتوایی که چرخش غیرمنتظره‌ای دارد.

7- محتوایی که داستانی را تعریف می‌کند.

8- محتوایی که ما را با خودش به سفر می‌برد.

9- محتوایی که الهام‌بخش ما می‌شود تا دست به عمل بزنیم.

10- محتوایی که لبخند به لب ما می‌آورد.

11- محتوایی که باعث می‌شود اشک بریزیم. ( اشک شادی یا غم)

12- محتوایی که رازها را برملا می‌کند.

13- محتوایی که ما را شگفت‌زده می‌کند.

14- محتوایی که تشویق‌مان می‌کند هیچوقت تسلیم نشویم.

15- محتوایی که به ما یاوآوری می‌کند خاص هستیم و تشویق‌مان می‌کند با این عقیده و به همین شکل زندگی کنیم.

16- محتوایی که به ما یادآوری می‌کند (در زندگی) چیزهای بیشتری وجود دارد.

17- محتوایی که فرض‌های (عقاید) ما را تایید می‌کند.

18- محتوایی که فرض‌های (عقاید) ما را به چالش می‌کشد.

19- محتوایی که به ما در حین سرگرم کردن‌مان، آموزش می‌دهد.

20- محتوایی که در آن داوود، گولیاث را شکست می‌دهد. (داستان حضرت داوود و جالوت، که در آن داوود که انسان کوچکی بود، جالوت را که عظیم‌الجثه بود شکست داد. استعاره از مقاومت در برابر سختی‌ها و شکست دادن آن‌ها.)

21- محتوایی که به ما دید تازه‌ای می‌دهد، حتی راجع به مسائل روزمره.

 

جمع‌بندی

می‌توانیم از این سرنخ‌های محتوایی بهره ببریم و با استفاده از آن‌ها محتواهای ارزشمندی را برای مخاطبان خود خلق کنیم.

باید در نظر داشته باشیم که:

 

 

اگر هدف ما تاثیرگذاری، الهام بخشیدن و تشویق به اقدام در گروه منحصربه‌فردی از مردم (بخوانید مخاطب) است، این‌ها محتواهایی هستند که باید تولید کنیم.

 

نیازی نیست در هر محتوایی که تولید می‌کنید، هرکدام از این انواع محتوا را به‌کار ببرید. گاهی اوقات یک نوع کافی است. برای فرم‌های طولانی‌تر محتوا (مثل بلاگ‌پست‌های بلند)، می‌توان از چندین نوع محتوا استفاده و از یکی به دیگری شیفت کرد.

 

پیشنهاد: فهرست بالا را پرینت گرفته و آن را در معرض دید خود قرار دهید. و برای توسعۀ محتوای موثر و جذاب و به عنوان بخشی از استراتژی محتوایی خود از آن کمک بگیرید.

به طور مرتب یک یا چند مورد را از این لیست را انتخاب کنید و یکی از سوالات زیر را از خود بپرسید:

 

آیا محتوایی که می نویسم با این معیارها مطابقت دارد؟

چه کاری می توانم انجام دهم تا محتوایی که تولید می‌کنم در این گروه قرار گیرد؟

 

آیا نوع دیگری از محتوا را می‌شناسید که بتواند در این لیست قرار بگیرد؟ می‌توانید در کامنت‌ها آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع:

Contentmarketinginstitue

 

ترجمه و گردآوری: پوریا جامعی

 

کانال محتواتیم در تلگرام | صفحۀ محتواتیم در اینستاگرام

3 پاسخ

  1. سلام . مطلبتون بسیاااار عالی و کاربردی بود . و جواب دغدغه و بهم ریختگی ذهنم بود . ممنونم از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *