اهمیت شناخت مخاطب
داشتم به این فکر میکردم که چرا انار ساوه تا این اندازه معروف است ولی مثلاً خرمای ساوه نداریم؟
جوابش بسیار ساده است. چون درخت خرما در آنجا میوه نمیدهد. برخی از درختان به زمین پر آب نیاز دارند و برخی دیگر به خاک شور و غنی. برخی در برابر آفتاب مقاوماند و برخی نه.
برای همین در هر زمینی باید درخت مناسبی را کاشت که بتواند در آن رشد کند و به بار بنشیند.
شناسایی نیاز مخاطب و بازاریابی محتوا نیز چنین است. اگر بازاریابی محتوا بستر مناسبی برای پاسخ به نیاز مخاطب را فراهم نکند، همانند آن درخت خرمایی خواهد شد که در ساوه کاشتهایم.
برای بازاریابی محتوا، نخست مخاطب و نیازهایش را شناسایی میکنیم. سپس با تولید محتوای مناسب، بستر رشد و بالندگی درخت مخاطب فراهم میشود.
پسازآن است که درخت بار میدهد. اینجاست که مخاطب به سمت ما گرایش پیدا کرده و مشتری محصول یا خدمات ما میشود.
افزون بر آن باید به این نکته توجه داشت که درخت مخاطب همچون لوبیای سحرآمیز نیست که بهسرعت رشد کرده و ما بتوانیم خیلی سریع و به مقدار زیاد از آن بهرهمند شویم.
در دنیای مجازی پرورش چنین درخت تنومندی که ریشهٔ اعتماد آن در زمین تولید محتوای درست است، نیاز به صبر دارد. صبری برای رشد واقعی آن درخت.
چند پیشنهاد برای مطالعۀ بیشتر درباره اهمیت شناخت مخاطب و جذب او:
چگونه توجه مخاطب را به محتوای خود جلب کنیم؟
اهلی کردن مخاطب به روش اگزوپری