تولید محتوا، کلمه و جمله و هر چه را به آن مربوط میشود تداعی میکند؛ اما در ذهن من کنار کلمه که خودش همنشینی است برای محتوا، ویرایش هم نشسته، آن هم با صلابت و محکم.
برای تولیدکنندهٔ محتوا شاید فرایند نوشتن، از ایدهیابی و ساختاربندی و نوشتن تا انتشار، خوب و عالی و راحت پیش برود اما مرحلهای که عموماً یا خیلی به آن معتقد نیستند یا بهراحتی از کنار آن میگذرند بازنویسی و ویرایش است.
اهمیت ویرایش و پیرایش متن در این دوره ازآنروست که با گستردگی فضای اینترنت با فشردن یک دکمه میتوان نوشتهای را منتشر کرد و این فرصت دقت و بازبینی را از ما گرفته. نوشته را داغِ داغ روانهٔ دنیایی میکنیم که چشمها منتظر نشستهاند برای خواندن.
حالا رواست که نوشتهای دست و رو نشسته را به خورد مخاطب بدهیم؟
در دنیای ساختمانسازی بناهایی را بازسازی و ترمیم میکنند که عمر زیادی دارند و گذر زمان صدای آجرها را درآورده، اما در تولید محتوا نباید بگذاریم کار به افتادن شکاف بین درزها و سست شدن پایهها برسد.
بهتر است وقتی محتوا هنوز از داغی نیفتاده و اندکْ بخاری روی آن میرقصد شروع کنیم به بازسازی و از نو دستی به سر و رویش بکشیم تا آمادۀ ارائه به مخاطبان شود.
اینجاست که چشممان به روی همۀ جزئیات آن باز میشود و با سری آسوده میتوانیم محتوا را رنگ و لعاب بدهیم.
در روند بازنویسی محتوایی که داریم ممکن است ایدههای جدید شکل بگیرند یا همان ایدۀ اولیه قالبی دیگر به خود بگیرد.
شاید خطاهایی خودشان را نشان بدهد که بار اول از چشممان پنهان ماندهاند.
یا متوجه شویم که آنچه نوشتهایم به بنبست میرسد و پیام موردنظر را انتقال نمیدهد.
یا اینکه بخواهیم حذف و اضافه انجام دهیم.
یا اینکه اصلاً باید کل ساختمان محتوا را بکوبیم و روی خرابهاش بنایی جدید بسازیم.